Monday, December 18, 2006

Den siste bloggen i 2006 - om første termin.

Når jeg valgte media som valgfag tenkte jeg med en gang at dette kom til å bli morsomt. Alt som har med media å gjøre interesserer meg, og å da ha et fag som omhandler alle disse tingene er midt i blinken! Kravene jeg hadde satt for mediafaget innfridde, og jeg er svært fornøyd med første termin. Jeg har lært masse og gjort mye artig. Til tider har det vært litt mye å gjøre, men det har nå godt på en vis.

Avisprosjektet vi hadde i slutten av terminen, som var en liten start på det vi skal fortsette med etter jul, var lærerikt. Som tidligere nevnt streika lyden på pc’en min, men jeg fikk funnet ut om aviser og laget en film i powerpoint, så jeg får si meg fornøyd med det. Når jeg fikk høre om at vi skulle skrive blogg også, ble jeg glad. Det er gøy å skrive, og det er gøy å skrive blogg også. Hyperkoblinger, som vi fikk bruk for i bloggen, var også kjekt å lære. Det har blitt noen blogger på meg, og jeg har prøvd å skrive om litt forskjellige ting. Bilder hadde vi jo også litt om, og jeg ser frem til å lære mer om det. Utstillingen til Morten Krogvold var fin å se på, og jeg likte bildene hans. Mannen som satt ved inngangen fortalte meg litt om bildet jeg hadde valgt, og det var jo spennende å høre om. Hvordan man skal oppføre seg som journalist og ”vær varsom plakaten” har vi også vært innom første termin, noe som er bra. Det er viktig å te seg bra som journalist, for det har jo vært tilfeller hvor uthenging i media har fått fatale konsekvenser for de som har blitt hengt ut. Vi så på en nyhetssending i første termin også, Dagsrevyen og tv 2 nyhetene, for så å sammenlikne de og lete etter forskjeller. Det var ikke så lett å skrive nyhetsanalyse, men med hjelp fra en klassekamerat tok det form til slutt. Windows movie maker har vi også fått kjennskap til i år. Jeg har laget noen små filmer der før, men man kan alltid lære noe nytt, og det gjorde jeg denne gangen også. Hver uke har vi fått en søkeoppgave og med det har vi lært å søke på internett. Det er alltid greit å vite, og jeg tror de fleste av oss kan søke rimelig bra nå.

Jeg har lært andre ting i median også, men det er dette som sitter igjen best. Jeg gleder meg til neste termin og jeg er spent på hva vi skal ta for oss da. Så da gjenstår det vel bare å ønske alle en gledelig jul og et godt nytt år. Sees i 2007!

No comments: