Monday, December 18, 2006

Avisstruktur - for spesielt interesserte

I og med at jeg aldri fikk vist dere min presentasjon om avisstruktur tenkte jeg at jeg heller kunne forklare dere hvordan den hadde blitt, om ikke dataen min hadde vært så vrang. Jeg fikk nemmelig ikke spilt inn noe lyd på dataen. Heldigvis har vi noen flinke datamenn på skolen her, så jeg gikk til de. De holdt på og styra i en halvtimes tid før de fikk den til å virke, og da ble jeg veldig glad. ENDELIG tenkte jeg. Men nei, idet jeg kom hjem og var klar for innspilling gikk det vist ikke lenger. Slapp av Sara, tenke jeg, for datamannen hadde nemmelig lært meg hva han gjorde i tilfelle det kom til å skje igjen. Men nei, ingen forandring skjedde. Jeg prøvde igjen og igjen og igjen. Og igjen. Til slutt måtte jeg innse at slaget var tapt og finne meg i at jeg aldri kom til å få spilt inn noe lyd på den pokkers dataen.

Hele powerpointen skulle begynt med en presentasjon av de tre ulike avistypene riksavis, regionsavis og lokalavis i spisse snakkebobler, ganske kult. Deretter skulle det etter tur komme bilde av tre ulike eksempler på de tre avistypene med bein, armer og hodet som jeg hadde tegna i paint. Først skulle et bilde av riksavisen VG komme opp og ”han” skulle si: Heisann! Jeg heter Verdens Gang, men du kan kalle meg VG. Jeg er en norsk tabloidavis som kommer ut på papir og i elektrisk form. I 1005 hadde jeg det største avisopplaget i Norge med 343 703 eksemplarer. Manageren min, altså ansvarlig direktør for VG er Bernt Ollufsen, og det har han vært siden 1994. Jeg gjorde gjennombruddet mitt 23. juni 1945, kort tid etter annen verdenskrig.

Deretter skulle regionsavisa Adresseavisa komme opp og si på trøndersk:
Hejj! Æ hette Adresseavissa, eller Adressa om du vil. Æ e Norges ældste Dagsavis som fræmdeles kjem ut, og har holdt på helt sida 3. juli 1767, så æ bynn jo å dra på åran. Æ holder te på Heimdal, og her huser vi også et trykkeri, en radiokanal og en tv kanal. Dessuten bretter æ mæ ut på Internett på www.adressa.no. Før ble æ trykka i fullformat, men no har æ gått over til tabloidformat. Sjefen min e Arne Blix, og i 2004 hadde æ et opplag på 84922.

Til slutt skulle lokalavisa Bergensavisa komme opp og avslutte det hele med å si på bergensk: Haloen! Eg hetar Bergens Tidende og er en dagsavis som blir utgitt i Bergen som ligger i Hordaland. Eg ble etablert i 1927 under navnet Bergens Arbeiderblad, men bytta navn til Bergensavisa i 1991. Eg ble etablert som en følge av splittelsen i Arbeiderpartiet i 1923, men ble stanset under andre verdenskrig. Mitt bekreftete nettoopplag var 31896 i 2005. Ansvarlig direktør og admistrerende direktør for meg er Olav Terje Bergo. Jeg har en egen nettutgave, og issje for å skryte, men eg er en av Norges største lokalaviser på nett. (Viktig å legge trykk på r’ene!)

No comments: